Krzysztof GojdźKrzysztof Gojdź

18.01.2017 | Zdrowie

Wspomagamy odporność

Wiatr, śnieg, mróz i odwilż – wybuchowa mieszanka zimowa, wraz z którą pojawiają się często zupełnie nieproszeni goście: katar, kaszel, chrypa, uczucie rozbicia i gorączka. Zimą, kiedy szybciej robi się ciemno, mamy dużo mniej niż wiosną i latem kontaktu ze słońcem, spada nasza aktywność i dużo mniej czasu spędzamy na świeżym powietrzu. Zmienia się również nasza dieta, spożywamy niewiele świeżych owoców i warzyw, przez co nasz organizm dostaje dużo mniej ważnych dla niego witamin i minerałów. Ponure zimowe dni sprawiają też, że jesteśmy bardziej nerwowi i rzadziej się uśmiechamy. Wszystko to ma niekorzystny wpływ na nasz system immunologiczny i może być przyczyną częstych infekcji.

Wiatr, śnieg, mróz i odwilż – wybuchowa mieszanka zimowa, wraz z którą pojawiają się często zupełnie nieproszeni goście: katar, kaszel, chrypa, uczucie rozbicia i gorączka. Zimą, kiedy szybciej robi się ciemno, mamy dużo mniej niż wiosną i latem kontaktu ze słońcem, spada nasza aktywność i dużo mniej czasu spędzamy na świeżym powietrzu. Zmienia się również nasza dieta, spożywamy niewiele świeżych owoców i warzyw, przez co nasz organizm dostaje dużo mniej ważnych dla niego witamin i minerałów. Ponure zimowe dni sprawiają też, że jesteśmy bardziej nerwowi i rzadziej się uśmiechamy. Wszystko to ma niekorzystny wpływ na nasz system immunologiczny i może być przyczyną częstych infekcji.

Jak temu zaradzić? Dziś trochę o tym, jak wspomóc system odpornościowy naszego organizmu.

Wyśpij się

Sen jest bardzo ważny nie tylko dla naszej urody, ale również dla naszego samopoczucia i zdrowia. Odpowiednia ilość snu sprawia, że nasz system odpornościowy pracuje sprawnie, dzięki czemu jesteśmy w stanie bronić się przed wirusami i bakteriami. Jeśli śpimy zbyt krótko, jego funkcjonowanie zostaje zaburzone, przez co oczywiście o wiele częściej chorujemy. Brak snu sprawia, że jesteśmy nie tylko podatni na działanie bakterii, wirusów i grzybów, ale również trudniej jest nam uporać się z już istniejącą infekcją. Jeśli chcemy, żeby nasz układ immunologiczny wypełniał swoje zadania prawidłowo i chronił nas przed działaniem szkodliwych drobnoustrojów, powinniśmy zatroszczyć się o dobry i zdrowy sen. Dorosła osoba powinna spać około 8-9 godzin w ciągu doby, najlepiej oczywiście w porze nocnej. Pamiętajcie, jednak że co za dużo to nie zdrowo, zbyt duża ilość snu może mieć również zły wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu, może przyczyniać się do spadku zarówno naszej kondycji psychicznej, jak i fizycznej a przez to również zaburzać pracę układu odpornościowego.

Ogranicz stres

Nie od dziś wiadomo, że przewlekły stres ma destrukcyjny wpływ na nasz organizm. Uwalniające się podczas sytuacji stresowej hormony kortyzol, adrenalina i noradrenalina przygotowują nas do działania w trybie nagłym, do walki lub ucieczki. Jeśli jednak stres towarzyszy nam każdego dnia, organizm trwający nieustannie w gotowości zaczyna się wyniszczać. Nadmiar kortyzolu potrafi z jednej strony osłabić reakcję układu immunologicznego na rozwijającą się w naszym ciele infekcję, a z drugiej strony uwrażliwić go na działanie np. alergenów i nasilić objawy alergii. Nic więc dziwnego, że stajemy się przez to słabsi i częściej chorujemy. Dlatego bardzo ważne jest znalezienie czasu na porządny relaks, który pozwoli nam zapomnieć o problemach dnia codziennego, zniweluje stres i wzmocni działanie naszego układu odpornościowego.

Śmiej się na zdrowie

Śmiech sprawia, że do komórek naszego organizmu przedostaje się więcej tlenu, poprawia się krążenie krwi oraz limfy, dzięki czemu nasz organizm pracuje wydajniej i szybciej oczyszcza się z toksyn. Sprawniej działa również nasz układ immunologiczny rzadziej chorujemy, a jeśli już dopadnie nas jakaś infekcja, łatwiej jest nam ją pokonać.

Wspomóż organizm właściwą dietą

Zimą odporność naszego organizmu bardzo często zostaje osłabiona, przez źle zbilansowaną dietę. Jemy bardzo mało świeżych owoców i warzyw, dlatego narażamy się na powstawanie niebezpiecznych niedoborów witamin i minerałów. Jeśli chcemy wzmocnić naszą odporność, powinniśmy zadbać o to, aby w naszej diecie znalazły się produkty bogate w witaminę C, E, A, witaminy z grupy B, cynk, selen, żelazo, miedź, kwasy omega 3 oraz probiotyki. W naszym menu powinny znaleźć się więc ryby, chude mięso, jaja, jogurty, kefiry, świeże i kiszone warzywa, owoce, orzechy, migdały pestki z dyni, siemię lniane, produkty pełno ziarniste, oliwa z oliwek, olej lniany, olej z czarnuszki czy olej z pestek dyni.

Przygotuj uodparniający koktajl lub napój

Doskonałym sposobem poprawiającym działanie naszego układu odpornościowego są koktajle. Przygotowane samodzielnie są prawdziwą bombą witaminową. Doskonałym składnikiem takiego napoju jest np. jarmuż bogaty przede wszystkim w witaminę C, K, witaminy z grupy B, wapń i żelazo. Usprawnia pracę układu krwionośnego, wspomaga odporność, działa przeciwzapalnie i neutralizuje działanie wolnych rodników; imbir ma działanie przeciwzapalnie, antybakteryjnie i rozgrzewające; natka pietruszki, dzięki której dostarczymy naszemu organizmowi sporą dawkę witaminy A, C i żelaza; mielone siemię lniane, zawierające kwasy omega 3 oraz kiwi bogate w witaminę C, E witaminy z grupy B, cynk, potas i magnez, które doskonale wspomagają nasz układ immunologiczny, chronią przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i pomagają szybciej wrócić do zdrowia.

Bardzo dobrym napojem rozgrzewającym i jednocześnie wspomagającym system odpornościowy naszego organizmu jest ciepła woda z cytryną i świeżym imbirem. Wystarczy do ciepłej przegotowanej wody (1 szklanka) dodać świeżo wyciśnięty sok z cytryny i jedną łyżeczkę startego imbiru. W okresie zimowym, kiedy osłabiony jest nasz układ immunologiczny, dobrze jest od takiego właśnie napoju zaczynać swój dzień. Pomoże on nie tylko walczyć z wirusami i bakteriami, ale też oczyści organizm z toksyn, poprawi krążenie i wzmocni odporność. Możecie też przygotować sobie rozgrzewającą herbatkę z cytryną, imbirem, goździkami i kardamonem dzięki sporej dawce przeciwutleniaczy, rozgrzewającym właściwościom imbiru i antybakteryjnemu działaniu goździków Wasz organizm będzie lepiej bronił się przed wirusami i bakteriami oraz szybciej wróci do zdrowia, jeśli jednak nie uda Wam się uchronić przed infekcją.

Małe kiełki wielka moc

Kiełki można kupić lub wyhodować samemu, są nie tylko bardzo smaczne, ale również bardzo zdrowe. Zawierają ogromne ilości cennych dla naszego organizmu składników odżywczych, a ponieważ są bardzo łatwo dostępne, doskonale sprawdzą się właśnie teraz zimą, uzupełniając braki powstałe w wyniku ubogiej w warzywa i owoce diety. Znajdziecie w nich między innymi witaminy A, D, E, C, witaminy z grupy B, żelazo, cynk, wapń, fosfor czy magnez. Wesprą one nie tylko układ odpornościowy i pomogą pozbyć się nagromadzonych w naszym organizmie toksyn, ale również świetnie poradzą sobie ze szkodliwym działaniem wolnych rodników, wyregulują poziom cholesterolu i trójglicerydów, usprawnią układ pokarmowy oraz pracę mózgu i serca.

Nawadniaj i nawilżaj

Jeśli chcecie utrzymać Wasz organizm w dobrej kondycji, nie zapominajcie również o właściwym nawadnianiu. Woda pomoże oczyścić organizm z toksyn i utrzymać odpowiednie nawilżenie skóry oraz śluzówek, co utrudni przedostawanie się do Waszego ciała bakterii i wirusów. Bardzo ważne jest również nawilżanie powietrza w pomieszczeniach, w których przebywacie. Zbyt suche powietrze sprawia, że błona śluzowa nosa traci swe funkcje obronne a zanieczyszczenia a wraz z nimi wirusy, grzyby i bakterie z łatwością przedostają się do naszego organizmu.

Zima to ciężki czas dla naszego organizmu, dlatego starajmy się wspierać go i nie dawajmy się chorobie. Dużo zdrówka Kochani :)


Tagi: odporność przeziębienie imbir cytryna układ immunologiczny

Wpisz wyszukiwaną frazę