Krzysztof GojdźKrzysztof Gojdź

17.05.2017 | Zdrowie

Mózg na diecie

O tym, że dieta wpływa na nasze samopoczucie, pomaga utrzymać nienaganną sylwetkę, zatroszczyć się o skórę i włosy, a także zadbać o nasze zdrowie wiemy prawie wszyscy. Odpowiednio skomponowane menu pomaga nam również spowolnić trochę procesy starzenia, które wraz z upływającym czasem nieubłaganie uwidaczniają się na naszym ciele. Dieta ma również bardzo duże znaczenie dla naszego mózgu. Warto zwrócić uwagę na produkty, które spożywamy i wzbogacić nasze menu o te, które są szczególnie przydatne właśnie jemu, dzięki temu na dłużej uda nam się zachować jego sprawność.

O tym, że dieta wpływa na nasze samopoczucie, pomaga utrzymać nienaganną sylwetkę, zatroszczyć się o skórę i włosy, a także zadbać o nasze zdrowie wiemy prawie wszyscy. Odpowiednio skomponowane menu pomaga nam również spowolnić trochę procesy starzenia, które wraz z upływającym czasem nieubłaganie uwidaczniają się na naszym ciele. Dieta ma również bardzo duże znaczenie dla naszego mózgu. Warto zwrócić uwagę na produkty, które spożywamy i wzbogacić nasze menu o te, które są szczególnie przydatne właśnie jemu, dzięki temu na dłużej uda nam się zachować jego sprawność.

Poznajcie 10 produktów, które warto włączyć do swojej diety, aby poprawić pracę mózgu

1. Ryby

Łosoś, sardynki, makrela czy pstrąg to ryby, które są dla nas bogatym źródłem kwasów omega-3, wykorzystywanych przez nasz organizm między innymi do budowania błon komórkowych mózgu. Kwasy omega-3 wpływają na kształtowanie się i pracę mózgu od samego początku naszego istnienia, czyli już w czasie życia płodowego. Dzięki nim poprawia się również krążenie i sprawniejszy staje się przepływ bodźców nerwowych, a nasz mózg wolniej się starzeje i na dłużej zachowuje swoją sprawność. Ryby to również źródło aminokwasów, które w tym przypadku odgrywają niemałą rolę w produkcji neuroprzekaźników.

2. Orzechy

Zawierają spore ilości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin i minerałów, które doskonale odżywiają i chronią nasz mózg przed starzeniem się, pozwalając nam zachować doskonałą pamięć i koncentrację, a także jasność myślenia i zdolność uczenia się. Najlepsze są orzechy włoskie, znajdziemy w nich zdecydowanie najwięcej przeciwutleniaczy, dzięki którym nasz mózg na dłużej zachowa młodość, a więc zmniejszy się ryzyko zachorowania na chorobę Alzheimera i demencję. W orzechach znajdziemy również cholinę, czyli witaminę B4 która doskonale wspomaga naszą pamięć. To dlatego cholina z powodzeniem wykorzystywana jest między innymi w leczeniu choroby Alzheimera.

3. Jajka

Wspomnianą przy okazji orzechów cholinę znajdziemy również w jajkach, które też powinny być ważnym elementem diety wspomagającej pracę naszego mózgu. Jajka to bogate źródło witamin, minerałów i białka uznanego przez Światową Organizację Zdrowia za wzorcowe. Ich bogaty skład pozwala doskonale odżywić nasz mózg i pomaga zachować mu młodość. Jajka dostarczają również składników niezbędnych w procesach budulcowych, wpływając między innymi na zdolność uczenia się i znacznie poprawiając naszą pamięć.

4. Szpinak

Jest bardzo dobrym źródłem kwasu foliowego, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu. To dzięki niemu lepiej przyswajamy nowe informacje i możemy logicznie myśleć.

5. Kurkuma

Jeden z głównych składników popularnego curry i przy okazji bardzo ważny element diety usprawniającej nasz mózg. Kurkuma spowalnia procesy starzenia się, poprawia ukrwienie mózgu oraz wspomaga jego regenerację, między innymi stymulując wzrost komórek nerwowych. Kurkuma nie tylko wzmacnia nasz mózg i poprawia jego funkcjonowanie, ale może również zmniejszyć ryzyko powstawania demencji i choroby Alzheimera

6. Jagody i borówki

Jagody i borówki zawierają między innymi polifenole, które niwelują działanie wolnych rodników i usprawniają pracę naszego mózgu. Owoce jagodowe pomagają również oczyścić mózg ze szkodliwych dla niego toksyn, dzięki czemu może on pracować o wiele wydajniej.

7. Zielona herbata

Zielona herbata zawiera bardzo ważne dla mózgu przeciwutleniacze, które nie tylko chronią go przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i opóźniają procesy starzenia, ale również wspomagają jego procesy naprawcze oraz oczyszczanie go z toksyn i szkodliwych substancji przemiany materii. Dzięki nim również szybciej się uczymy i znacznie poprawia się nam zdolność zapamiętywania i logicznego myślenia.

8. Czekolada

Oczywiście tylko ta z dużą zawartością naturalnego kakao, ma bardzo korzystny wpływ na pracę naszego mózgu. Dzięki niej jest on doskonale ukrwiony i natleniony, co znacznie poprawia jego funkcjonowanie. Czekolada dodaje nam również energii i zmniejsza uczucie zmęczenia nie tylko fizycznego, ale również umysłowego. Dlatego spożywając umiarkowane ilości gorzkiej czekolady (minimum 70%) sprawimy, że natleniony i odżywiony mózg będzie pracował sprawniej. Gorzka czekolada zawiera również fenyloetyloaminę, która korzystnie wpływa między innymi na naszą koncentrację; stymulującą mózg i przyspieszającą myślenie teobrominę oraz spore ilości opóźniających procesy starzenia antyoksydantów.

9. Produkty pełnoziarniste

Pełnoziarniste pieczywo, makarony, otręby i dziki ryż to produkty, które dostarczają niezbędną dla mózgu energię, nie powodując jednocześnie niebezpiecznego dla naszego organizmu nagłego wzrostu glukozy. Dzięki nim nasz mózg może sprawnie pracować przez długi czas.

10. Woda

Woda niezbędna jest do wszystkich procesów biochemicznych zachodzących w naszym organizmie, nawilża, chroni i usprawnia pracę wszystkich organów w tym również mózgu. Ma ona ogromny wpływ na jego funkcjonowanie i pozwala nam utrzymać sprawność intelektualną.

Kochani pamiętajcie o tym, że zdrowa dieta to taka, która dostarcza naszemu organizmowi wszystkich niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania wartość odżywczych, liczy się tu nie tylko odpowiednie komponowanie, ale również prawidłowe rozplanowanie spożywanych posiłków i oczywiście jak zwykle nie bez znaczenia jest zachowanie zdrowego umiaru.


Tagi: mózg dieta pamięć koncentracja sprawność umysłowa

Wpisz wyszukiwaną frazę