Krzysztof GojdźKrzysztof Gojdź

13.05.2016 | Zdrowie

Śpij spokojnie

Dlaczego potrzebujemy dobrego, zdrowego snu?

Chciałbym powiedzieć Wam dziś trochę o znaczeniu snu dla naszego organizmu.

Ludzie, którzy śpią dłużej, rzadziej chorują, łatwiej im zachować dobrą sylwetkę i piękny wygląd. Sen wspomaga również gospodarkę hormonalną, pracę mózgu i serca. Aby prawidłowo funkcjonować, małe dzieci potrzebują około 16 godzin snu, młodzież 10 a dorośli między 26 a 64 rokiem życia od 7 do 9 godzin. Osobom po ukończeniu 65 roku życia wystarczy natomiast około 8 godzin.

Sen zajmuje aż 1/3 naszego życia, aby wspomóc nasz organizm, warto jednak poświęcić ten czas na zdrowy wypoczynek.

Mózg pracuje i wypoczywa

Podczas głębokiego snu, nasz mózg przestaje być aktywny, to czas, który poświęca na regenerację i oczyszczenie z toksyn. Natomiast w trakcie tzw. fazy REM pracuje na wysokich obrotach, przetwarzając i utrwalając wszystkie informacje, które dotarły do niego w ciągu dnia. Dzieje się tak 4-5 razy w ciągu nocy i pochłania około 25% naszego snu.

Sen dla zdrowia

Przewlekłe niewysypanie zaburza gospodarkę hormonalną i upośledza metabolizm. Pojawiają się problemy z utrzymaniem prawidłowego poziomu glukozy we krwi. Stajemy się odporni na insulinę, a przez to podatni na otyłość i cukrzycę.

Brak snu zakłóca pracę serca i naczyń krwionośnych, dlatego ludzie, którzy się nie wysypiają, narażeni są na choroby układu krążenia.

„Zarwane” noce wpływają też na nasze emocje, stajemy się agresywni i źli albo smutni i przygnębieni. W efekcie jesteśmy bardziej podatni na występowanie stanów lękowych i depresji.

Śpij dla urody

W czasie snu skóra twarzy powinna odpocząć od makijażu, dotlenić się i uspokoić. To czas, kiedy intensywnie się regeneruje, poprawia się jej ukrwienie i szybciej pozbywa się nagromadzonych w ciągu dnia toksyn. Najlepiej, jeśli położymy się spać przed północą.

Około 24:00 skóra osiąga najlepszą przepuszczalność, wtedy właśnie składniki kosmetyków intensywnie wchłaniają się, a ich działanie przynosi najlepsze efekty. Przewlekły brak snu powoduje natomiast, że nasz organizm wytwarza więcej kortyzolu-hormonu stresu, który w nadmiernych ilościach osłabia syntezę kolagenu. Skóra traci wtedy jędrność i szybciej pojawiają się zmarszczki.

Co zrobić, aby dobrze spać?

Zdrowy sen powinien być regularny, dlatego bardzo ważne jest wypracowanie stałego rytmu dnia. Starajcie się w miarę możliwości kłaść i budzić się zawsze o tej samej porze. Przed zaśnięciem zadbajcie o relaks i wyciszenie, dzięki temu Wasz sen będzie spokojny i intensywny. Ważne są również zdrowe nawyki żywieniowe. Wieczorem zrezygnujcie z ciężkostrawnych i pikantnych potraw. Kolacje zjadajcie 2-3 godziny przed snem. Na ostatnią kawę lub inny napój zawierający kofeinę możecie sobie natomiast pozwolić 6 godzin przed pójściem do łóżka.

Aby sen był zdrowy, nie powinien Wam przeszkadzać hałas i sztuczne światło, zwłaszcza niebieskie emitowane przez smartfony, tablety czy czytniki ebooków. To ono mimowolnie zwiększa czujność mózgu i zatrzymuje produkcję melatoniny - hormonu odpowiedzialnego za rytm snu. Lepiej będziecie spać, jeśli w ciągu dnia poświecicie przynajmniej kilkanaście minut na aktywność fizyczną. Choć to może być trudne, warto też zrezygnować z zaburzającej rytm snu, opcji drzemki w smartfonie. Idealnie dla Waszego organizmu byłoby, gdybyście potrafili w ogóle nie korzystać z budzika.

Niestety coraz częściej wydłużamy swoją aktywność dobową kosztem snu, a to niestety duży błąd już dwie nieprzespane noce niekorzystnie wpływają na skórę, funkcjonowanie mózgu oraz kondycję psychiczną i fizyczną.


Tagi: sen dotlenienie regeneracja wyciszenie zdrowie

Wpisz wyszukiwaną frazę